استراتژی درست برای چاپ موفقیت آمیز مقاله

نوشته شده در توسط ادمین
زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

   شما برای نوشتن مقاله خود بسیار زحمت کشیده اید ولی اینطور فکر نکنید که با نوشتن مقاله کار شما پایان یافته است. تنها هنگامی که از مرحله انتخاب مجله به سلامت عبور کنید و مقاله شما چاپ شود در آن صورت می توانید بگویید کار پایان یافته است. پس اگر مجله مناسبی را برای مقاله خود در نظر نگرفته اید تا الان تنها نیمی از راه را پیموده اید. 

   اشتباه اکثر پژوهشگران این است که برای چاپ مقاله خود بسیار عجله می کنند به عبارت دیگر، مجله ای مورد پسندشان است که در اسرع وقت مقاله آنها را چاپ نماید اما باید کمی حوصله کرد و برای آن برنامه داشت. تعداد مجلاتی که با موضوع مقاله شما مرتبط هستند، محدود است و بهتر است از یک مجله سطح بالا و درجه یک کار خود را آغاز نمایید. این مجلات با اینکه از سختگیری بیشتری برخوردار  هستند ولی گاهی از اوقات نظراتی ارائه می کنند که بسیار مفید است. منظور این است که هنگامیکه مقاله خود را برای مجلات درجه یک می فرستید اگر چاپ شد که بهتر، اگر چاپ نشد در نامه مربوط به رد مقاله معمولا مجلات یکسری دلایل برای رد مقاله مطرح می کنند. چه بسا اگر برای همان مجله آسان هم مقاله خود را می فرستادید در نامه رد با همین موارد روبرو می شدید. بنابراین این طور فکر نکنید که مقاله شما حتما در مجله آسان چاپ می شود. در هر صورت مقاله حتما باید از یکسری شرایط اولیه برخوردار باشد. مثلا مقاله باید از سطح زبان انگلیسی قابل قبولی برخوردار باشد تا مخاطبان مجله آسان هم بتوانند مقاله شما را مطالعه کنند. این ایراد را اگر از یک مجله که شانس پذیرش مقاله شما در آن بیشتر است نشنوید بهتر است چون یکی از شانس های چاپ مقاله خود را از دست داده اید. برای اینکه رایگان و بی دردسر و به صورت همه جانبه مقاله خود را ارزیابی کنید مجلات سطح بالا را حتما امتحان کنید معمولا مجلات سطح بالا متعلق به ساینس دایرکت (Elsevier) هستند پس به عنوان اولین انتخاب بهتر است مجله شما از مجلات این ناشر باشند. مجلات اسپرینگر (Springer) و تیلور و فرانسیس (Taylor & Francis) از نظر سطح بندی به ترتیب در رده های بعدی قرار می گیرند این مجلات معمولا به صورت دقیق زمان اعلام نظر خود را بیان می کنند. مجلات سختگیر با زمان پاسخ گویی کمتر بهترین انتخاب برای آغاز انتخاب مجله است و ناشرهای ناشناس در رده های آخر قرار می گیرند. توصیه ما این است هرگز از مجلات موجود در پایگاه داده ESCI مجلات ISI استفاده نکنید. مجلات وقتی که از نظر کیفی کارت زرد بگیرند وارد این پایگاه داده می شوند و یا وقتی که به تازگی بخشی از مجلات ISI شده باشند و این امکان وجود دارد که در بدترین حالت ممکن در هنگام فرستادن مقاله، مجله مورد نظر شما جزیی از مجلات ISI باشد ولی هنگام چاپ شدن مقاله دیگر آن مجله ISI نباشد. احتمال این موضوع کم است ولی صفر نیست و از میان کاربران ما افرادی بوده اند که با این مشکل مواجه شده اند. 

   کلام آخر، یک فهرست از مجلات مورد نظرتان تهیه کنید فهرست را به ترتیب احتمال پذیرش مقاله تان مرتب کنید در این فهرست بالاترین جایگاه مربوط مجله ای است که کمترین احتمال را نسبت به پذیرش مقاله خود در آن متصور هستید و به همین ترتیب ادامه دهید بر اساس این فهرست مقاله خود را برای مجلات بفرستید. در صورت رد شدن مقاله، از نظرات داوران مجله تا حد امکان برای بهبود سطح مقاله خود استفاده کنید. به این ترتیب، هم امکان دارد مقاله شما در مجله بهتری چاپ شود و هم اینکه با افزایش کیفیت مقاله خود احتمال پذیرش آن را در یک مجله آسان افزایش داده اید.

برای فرستادن دیدگاه باید وارد شوید