فراخوان مقاله (Call For Papers) چیست؟

نوشته شده در توسط ادمین
زمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

   معمولا مجلات علمی به مناسبت های خاصی برای یک موضوع خاص شماره مخصوصی را منتشر می کنند. ویراستار انتخاب شده برای آن شماره مخصوص مجله ممکن است به صورت شخصی از افرادی دعوت کند که برای آن شماره مقاله ارائه بدهند و یا اینکه با اعلام فراخوان مقاله از همه پژوهشگران علاقه مند دعوت کند که درباره یک موضوع مقاله بدهند. به این نکته باید توجه داشت که فراخوان مقاله مهلت دارد و پژوهشگر نمی تواند پس از آن مقاله ارسال نماید. حال سوال اینجاست که از فراخوان مقاله به چه روش هایی می توان استفاده نمود.

  1. معمولا فراخوان مقالات در موضوعات نوین هر رشته انجام می پذیرد. بنابراین مطالعه فراخوان ها موجب آشنایی با موضوعات روز می شود.
  2. اگر مهلت فراخوان مقاله گذشته باشد. می توان با مطالعه مقالات مربوط به فراخوان مذکور درک عمیقتری از موضوعات مطرح شده پیدا کرد.

   کیفیت موضوع فراخوان مورد دیگری است که می توان از فراخوان مقالات به آن پی برد. هر چه مجله ای که فراخوان مقاله را منتشر نموده سطح بالاتری داشته باشد آن موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار هست. به دلیل آن که پذیرش یک مقاله به عوامل زیادی بستگی دارد این امکان وجود ندارد که بتوان به طور قطعی گفت ولی در یک مجله خاص احتمالا یک مقاله مرتبط در حالت فراخوان از شانس بیشتری برای پذیرش برخوردار است. به عنوان مثال در یک فراخوان با وجود به نسبت ضعیف بودن یک مقاله مرتبط، ولی به دلیل آن که موضوع مقاله مذکور مورد توجه فراخوان دهندگان قرار بگیرد، آن مقاله پذیرفته می شود. مرجع دهی به مقاله چاپ شده در فراخوان ها هیچ فرقی با سایر مقالات ندارد.

   جورنال فایند این قابلیت را دارد که از برخی از فراخوان های مربوط به رشته خود آگاه شوید برای استفاده از این قابلیت باید نخست عضو سایت شوید. اگر در هنگام ثبت نام رشته خود را وارد ننموده اید از منوی بالا سایت، وارد صفحه حساب کاربری شوید خود به خود وارد صفحه پروفایل کاربر می شوید در سمت چپ پایین صفحه دکمه ویرایش را بزنید اکنون می توانید رشته خود را انتخاب نمایید. می توانید از ورودی رشته چند رشته را هم انتخاب کنید سپس دکمه سبز رنگ ذخیره را در سمت چپ پایین صفحه انتخاب نمایید. اکنون می توانید با استفاده از منوی فراخوان مقالات در سمت راست صفحه فراخوان های مربوط به رشته خود را مشاهده نمایید بدیهی است با تغییر رشته خود در پروفایل کاربر فراخوان های نمایش داده شده نیز تغییر می کنند.

برای فرستادن دیدگاه باید وارد شوید