دسته بندی چهارگانه بنیاد کلاریوت و سایمگو

نوشته شده در توسط ادمین
زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه


   دسته بندی چهارگانه Q معیار مهمی برای دسته بندی مجلات است که هر ساله توسط کلاریوت و سایمگو به صورت جداگانه انجام می شود. این شاخص که معیار مهمی برای طبقه بندی مجلات محسوب می شود، بر اساس مرجع دهی انجام شده در طول یک مدت مشخص به یک مجله محاسبه می گردد. در این دسته بندی مجلات از نظر ارزش به چهار دسته تقسیم بندی می شوند با کیفیت ترین مجلات در دسته بندی Q1 قرار می گیرند و با افزایش عدد کنار حرف کیو، کیفیت مجله کاهش می یابد و البته با افزایش این عدد سخت گیری مجلات نیز کاهش پیدا می کند. یک مقاله در یک مجله Q4 شانس بیشتری دارد تا در یک مجله Q1. مجلات معمولا در چند رشته تخصصی مقاله چاپ می کنند و در هر رشته تخصصی که مقاله چاپ می کنند در یک دسته بندی کیو مجزا قرار می گیرند ولی بیشترین امتیازی که کسب می کنند ملاک کلی قرار گیری یک مجله در دسته بندی چهارگانه است. برای نمونه فرض کنید یک مجله در سه رشته تخصصی مقاله چاپ می کند در رشته نخست در دسته مجلات Q1، در رشته دوم در دسته مجلات Q2 و در رشته سوم در دسته مجلات Q3 قرار می گیرد این مجله در کل به عنوان یک مجله Q1 در نظر گرقته می شود این قانون برای دسته بندی چهارگانه کلاریوت و سایمگو یکسان است.

   البته دسته بندی چهارگانه این دو بنیاد تفاوت هایی نیز دارند. اگر دیگر پست های بلاگ را مطالعه کرده باشید حتما می دانید کلاریوت در حقیقت نام امروزی ISI است و این بنیاد بر اساس مجلات موجود در پایگاه داده اش، شاخص کیو را محاسبه می کند ولی سایمگو از پایگاه داده اسکوپوس برای چارک بندی مجلات استفاده می کند. در حال حاضر تعداد مجلات ISI نزدیک به ۶۲٪ مجلات اسکوپوس است. تفاوت بعدی مربوط به زمان بررسی برای اختصاص یک شاخص است بنیاد کلاریوت برای دسته بندی مجلات از داده های دو سال گذشته استفاده می کند در صورتیکه سایمگو برای دسته بندی چهارگانه از داده های سه سال گذشته استفاده میکند همچنین سایمگو مرجع دهی های انجام شده را بر اساس رتبه مجله مرجع دهنده وزن دهی می کند ولی از نظر کلاریوت ارزش تمام مرجع ها یکسان است. بنابراین دسته بندی چهار گانه ارائه شده توسط بنیاد سایمگو جامعتر است. سایت جورنال فایند از دسته بندی چهارگانه ارائه شده توسط بنیاد سایمگو استفاده می کند. در زمان نوشتن این مقاله،  چهل درصد از مجلات مشترک میان این دو بنیاد در یک چارک بندی مشابه قرار می گیرند. برخی از دانشگاه ها ممکن است علاوه بر ضریب تاثیر، چاپ مقاله در یک چارک بندی مشخص بر اساس استاندارد کلاریوت را جز پیش نیازهای فارغ التحصیلی قرار دهند بنابراین توصیه می شود پیش از اقدام برای انتخاب مجله این موضوع را با دانشکده محل تحصیل خود بررسی کنید.

   زمان انتشار و شیوه نام گذاری گزارش JCR کلاریوت قواعد خاص خود را دارد. فرض کنید الان سال ۲۰۲۴ است و در ماه می قرار داریم. گزارش کلاریوت در ماه جولای هر سال منتشر می شود نام گزارشی که در ماه ژوئن سال ۲۰۲۴ منتشر می شود JCR2023 می باشد به عبارت دیگر در ماه می ۲۰۲۴، گزارش بروز کلاریوت JCR2022 می باشد. جورنال فایند قرارگیری مجله را در بروزترین گزارش JCR در صفحه مجله اعلام می کند.

برای فرستادن دیدگاه باید وارد شوید