برای چاپ مقاله در یک مجله ISI هرچه زودتر مقاله خود را بنویسید

نوشته شده در

   

   شاید برای انجام موارد مطرح شده در پروپوزال و نوشتن پایان نامه خود هنوز زمان زیادی داشته باشید، اما بهتر است هرچه زودتر حتی وقتی هنوز کار پژوهشی شما به پایان نرسیده است نوشتن مقاله خود را آغاز کنید. به عبارت دیگر به موازات انجام پژوهش خود به مرور، مقاله مربوط به آن را هم تکمیل کنید. مقاله نوشتن آنقدرها هم کار ساده ای نیست فوت و فن خاص خود را دارد بویژه برای فردی که اولین بار است اقدام به نوشتن مقاله می کند کار زمانبری است همانگونه که در پست نکات کلیدی و آموزش چاپ مقاله در مجلات ISI نیز گفته شد در صورتیکه هدف پژوهشگر چاپ مقاله در مجلات تراز اول و با ضریب تاثیر بالا باشد. برنامه ریزی برای این کار باید از زمان انتخاب موضوع آغاز شود. یک مقاله از پنج بخش تشکیل شده است این پنج بخش عبارتند از: چکیده یا ابسترکت، مقدمه یا اینتروداکشن، مواد و روش ها، شرح نتایج و نتیجه گیری. چکیده و نتیجه گیری مربوط به انتهای کار پژوهشی است و سایر بخش های مقاله به موازات انجام یک کار پژوهشی قابل تکمیل است به همین منظور توصیه می شود از همان ابتدای کار پژوهشی خود هر هفته یک روز را به نوشتن مقاله اختصاص دهید.

   به جز پژوهش هایی که در ارتباط با صنعتند و به سفارش صنایع انجام می شوند و یا پژوهش هایی که در نهایت به اختراع با قابلیت صنعتی شدن ختم می شوند، در باقی موارد مقالات اصلی ترین خروجی یک تحقیق است، بنابراین نوشتن مقاله در حین انجام پروژه تحقیقاتی مزایای زیادی دارد. برای نمونه در هنگام نوشتن مقاله شما  مجبور خواهید بود مرتبا به مقالات مشابه موضوع پژوهشتان مراجعه کنید. که این خود میتواند منجر به پیدا کردن راه حل برای یک مشکل، رسیدن ایده ای تازه برای بهبود کیفیت و یا پیدا شدن نقص در پژوهشتان شود.

   برای نمونه نخستین بخش مقاله مقدمه (Introduction) آن است. هدف مقدمه بیان یک پیشینه کوتاه از موضوع مقاله و بیان ضرورت انجام آن است هنگام آماده سازی این بخش امکان دارد به دلایل گفته شده در بالا تئوری پروژه پژوهشی خود را کامل کنید. مهمترین بخش مقدمه پاراگراف آخر آن است که در آن نوآوری مقاله شرح داده می شود. هرچه زمان بیشتری برای توضیح و تکمیل این بخش گذاشته شود، باعث افزایش ارزش مقاله خواهد شد و همچنین امکان دارد نکاتی به نظر پژوهشگر برسد که سبب افزایش کیفیت پژوهش شده و در انجام آن کمک کند.

   برخی از پژوهشگران به اشتباه زمان لازم برای فرآیند چاپ مقاله ISI را در برنامه ریزی های خود لحاظ نمی کنند این در حالی است که به ویژه در دوره دکتری شرط دانشگاه ها برای فارغ التحصیلی داشتن مقاله ISI مناسب مستخرج از نتایج تحقیق است. فکر غلط ولی متاسفانه مرسوم در میان دانشجویان این است که زمان نگارش مقاله ISI و یا مقاله علمی و پژوهشی مربوط به پایان نامه پس از پایان پروژه تحقیقاتی است. فرض کنید پژوهش شما یک کار آزمایشگاهی است و شما پس از پایان پژوهش و زمانی که دیگر دسترسی به آزمایشگاه ندارید اقدام به نوشت مقاله ISI خود کرده و آن را برای داوری ارسال می کنید. ولی داورهای مجله از شما آزمایش های تکمیلی بخواهند و یا از شیوه انجام آزمایش ها اشکالاتی را بگیرند که شما در زمان انجام به آنها توجه نکرده باشید، در این صورت دیگر فرصتی برای جبران نخواهید داشت و یا باید مقاله خود را به مجلات دیگری که احتمالا سطح پایین تری دارند ارسال کنید و در برخی موارد این فرآیند ممکن است بیش از یک سال هم به طول بیانجامد.

   به فهرست خوبی های نوشتن به هنگام مقاله یک مورد دیگر هم بیافزایید. پرسش های داوران مجله این پتانسیل را دارد که ایراداتی و یا نکاتی را درباره موضوع و یا نحوه انجام پژوهش شما بازگو نماید که به ذهن شما و یا استاد راهنمایتان نرسیده باشد. به عبارت دیگر می توان به پرسش های داوران به چشم یک استاد مشاور موقت نیز نگاه کرد و این موضوع می تواند شما را در انجام پژوهشی پربارتر یاری کند.

   در نهایت این که دنیای امروز دنیای رقابت و سرعت است. هزاران موسسه آمورشی و پژوهشی در حال تحقیق و بررسی مسائل گوناگون علمی هستند. شما به عنوان یک پژوهشگر در مسابقه با زمان هستید. چرا که ممکن است فرد دیگری در جای دیگری از دنیا همزمان با شما یا کمی دیرتر و یا کمی زودتر از شما روی همان موضوعی که شما کار می کنید، در حال پژوهش باشد و اگر دیر اقدام کنید مقاله ای با نوآوری شما را به چاپ برساند. پس بهتر است نوشتن و آماده سازی مقاله را هم در برنامه کاری خود بگنجانید و در مرحله انتخاب مجله جورنال فایند با امکاناتی مناسب و کم نظیر شما را در انتخاب مجله ای مناسب جهت چاپ مقاله ISI همراهی خواهد کرد.

    شما نیز اگر تجربه ای در خصوص چاپ مقاله دارید و یا نکته کاربردی در این باره به نظرتان می رسد، می توانید در بخش دیدگاه ها آن را با دیگر پژوهشگران در میان بگذارید. 


برای فرستادن دیدگاه باید وارد شوید